måndag, maj 28, 2007

Interpellation om Tibet

Natt till måndag. Klockan närmar sig ett på natten. Borde sova vid denna tid. Ska upp tidigt i morgon. Carl Bildt ska svar på en interpellation angående Tibet under måndagseftermiddagen. Hade tänkt mig vara med i den debatten.
Tibet är en glömd plats på vår jord som sedan 1950 ockuperas av Kommunist-Kina. Återkommer efter debatten mer om denna.

Mycket i tidningarna
Har haft förmånen att förekomma en hel del i pressen de senaste dagarna. Fanns med på sidan 3 i söndagens Svenska Dagbladet. Än en gång tog jag upp den planerade ryska gasledningen i Östersjön. En fråga där jag personligen tycker regeringen ligger allt för lågt.
Skälet till att jag skrev var ett inlägg från förre försvarsministern Thage G Peterson som tyckte att det var gammal rysskräck som gjorde att man var skeptisk till gasledningen. Jag vill inte ha någon gasledning och jag vill inte se Östersjön som en intern rysk säkerhetszon.

I Fredags hade jag en debattartikel i Helsingforstidningen Hufvudstadsbladet. Tog upp frågan om Sverige gav tillräckligt stöd åt den svenskspråkiga minoriteten i Finland och att vi i Sverige är dåliga på att ge utrymme åt svenskspråkiga författare från Finland. Jag tyckte också att det var hög tid att vi fick en finlandssvensk författare i Svenska Akademien.
Men det här var en debattartikel som vållade en del ont blod i vårt östra grannland. Har fått mail om att jag inte ska lägga mig i finlandssvenskarnas situation, att jag inte har mandat för det, att svenska språket i Finland inte behöver något stöd och att jag istället borde arbeta för det finska språket i Sverige. Nu vill jag inte tro att de mail jag fått är representativa för majoriteten av invånarna i Finland - som inte är finlandssvenskar. Skulle det vara så illa finns all anledning att vi från svensk sida ställer upp för den svensktalande befolkningen.

Janssonska dumheter
Fick äntligen in mitt svar till socialdemokraternas kommunalråd i opposition – Björn Jansson – här på Gotland. Nu handlad edet om Gotlands framtida status. Jansson hade kommit fram till den något märkliga slutsatsen att efter som jag är motståndare till att Gotland uppgår i en stockholmsregion så är jag också föraktfull mot stockholmare. Rena dumheterna från Janssons sida.

Inga kommentarer: