onsdag, september 24, 2008

Småjäktigt i Riksdagen

Tisdagen i riksdagen ägnades åt förmöte med alliansgruppen i försvarsutskottet följt av utskottssammanträde. På eftermiddagen sammanträde den moderata riskdagsgruppen med ytterligare budgetinformation från Anders Borg. Tobias Billström redogjorde för vad som hänt rörande migrationsfrågor under denna regerings två första år och vad vi har att vänta oss under resten av mandatperioden.

Idag, onsdag, har det inte varit några längre stunder jag kunnat tillbringa på mitt kontor. Förmiddagen började med ett möte för de moderata riksdagsledamöterna som vi i den moderata försvarskommittén tagit initiativ till. FRA – frågor och svar. Både av politisk och tekniks art. Försvarsminister Sten Tolgfors deltog och drygt 40 av riksdagsgruppens ledamöter hade möjlighet att närvara. Många frågor och – många svar.
Ryktena gick samtidigt i korridorerna om att en bred överenskommelse var på gång. Något jag inte kunnat få bekräftat överhuvudtaget. Men vem vet vad som sker i det tysta.

Klockan 12 hade jag lunchmöte med en näringslivsrepresentant från Göteborg och klockan två med en i Stockholm baserad person som i många år arbetat med gotlänningar och det gotländska näringslivet. Båda mötena bra som ska följas av fler. Klockan 15 hade den israeliska ambassadören bett att få träffa moderata riksdagsledamöter. Och vi var ett antal som infann oss för att ha informella diskussioner med ambassadören. Det visade sig att den nya ambassadören i Stockholm från Israel var en mycket öppen och, som jag uppfattade det, ärlig person i de diskussioner vi hade.

Kvällen fortsatte med att svara på mail, författa motioner, skriva kallelser och fortsätta med planeringen för ett antal kommande projektet som ska genomföras på Gotland och till viss´, mindre, del även på fastlandet. När det blir dags så kan man förhoppningsvis läsa om det både i lokalmedia och här på denna blogg.

Siewert Öholm ringde i måndagskväll och undrade om jag kunde vara med i en paneldiskussion i Göteborg under bokmässan med inriktning på försvaret. Andra paneldeltagare ska Bo Pellnäs och Hans Bergström vara. Givetvis var jag intresserad. Så på torsdag förmiddag tar jag mig till Göteborg. Har passat på att boka in andra möten på mässan när jag ändå har ärende dit.

Inga kommentarer: