onsdag, december 24, 2008

Försvar, Nord Stream, Svenska Spel och GOD JUL

Riksdagen avslutade sina övningar i fredags. Trots risken för att det hela skulle kunna ta mycket lång tid blev vi klara vid 15-tiden. Alla icke-stockholmare kunde andas ut. Nu kunde de flesta som planerat resa hem för lite julledighet. Den 13 januari är det meningen vi ska vara på plats i Stockholm igen – men då har de flesta av oss hunnit med både möten och förberedelser på hemmaplan.

Jag är tidsoptimist. Jag tror att jag ska hinna med mycket mer än vad jag verkligen gör. Så därför var det kanske inte så klokt att ägna både lördagen och söndagen åt att sova ut efter ett mycket jäktigt december – men det gjorde jag. Och det straffar sig nu. Klockan 11.05 landar systerskapet med flyg från Stockholm och då ska jag vara klar – med de sista inköpen – tror jag.

Det är skönt att verksamheten stannar upp även om det är för en kort tid. Det behövs tid för reflektion, eftertanke och även tid för att fundera på hur vårens verksamhet ska läggas upp.
För min egen del blir det mycket försvar. Inte bara de ”vanliga” frågorna i försvarsutskottet. Den utlovade inriktningspropositionen kommer och Pliktutredningen, där jag sitter, har blivit förlängd till juni.

Jag tror att våren kommer att handla mycket om Ryssland och inte minst om Nord Stream. Och därmed en hel del om de ryska intressen som håller på att förberedas i Slite.
Om jag var bekymrad när frågan om hamnbygget i Slite var uppe i kommunfullmäktige så är jag inte mindre oroad nu. Jag är rädd för att det är många i den högsta beslutande politiska församlingen på Gotland som får anledning att ångra sitt ställningstagande. Och då tror jag inte att det är någon av oss 19 som röstade emot att bistå Ryssland i förverkligandet av gasledningen genom Östersjön.

En fråga som vi måste diskutera och ta aktivt del i är om Svenska Spels framtid på ön. Utifrån ett gotländskt perspektiv ser jag inga fördelar i att verksamheten säljs ut eller privatiseras. Varken för Gotland eller för Sverige. Jag tycker systemet med Svenska Spel är väldigt, väldigt bra. Här har vi en verksamhet som alltid har varit statlig, en verksamhet där människor frivilligt satsar pengar som till stor del hamnar i statskassan. Frivillig skatt – med glädje! Ganska otroligt. Varför avhända oss denna möjlighet?
Skulle stora delar av Svenska Spel knoppas av är risken stor att Gotland drabbas. Att verksamheten krymper eller i värsta fall helt försvinner från ön. Att tro att utländsk spelbolag skulle etablera sig på Gotland finner jag inte troligt, det är mer sannolikt att tomten finns.

För intressant julläsning rekommenderar jag den konservativa bloggen www.traditionochfason.se En ”ideologisk” blogg där skribenterna endast svarar för åsikterna i sina egna alster. Det vill säga att bara för att Du medverkar i den behöver Du inte sympatisera med övriga författares inlägg – även om man i många fall gör det.

Innan jag kastar mig ut i kompletteringshandlandet vill jag önska alla en riktigt GOD JUL!

ROLF K NILSSON

Inga kommentarer: