måndag, januari 26, 2009

Götiska tongångar i försvarsdebatten!

Moderata kommunalrådet på Gotland Gustaf Hoffstedt tar till storsläggan i söndagens Expressen när han nu ger sig in i försvarsdebatten. Budskapet är tydligt: vi behöver ett försvar på Gotland och Ryssland är ett hot.
Hoffstedt vädjar till försvarsminister Tolgfors att hellre lyssna på folkpartiledaren Jan Björklund än vår egen moderate finansminister Anders Borg.
Jag håller med Gustaf Hoffstedt i mycket av det han för fram. Även om jag kanske inte uttryckt mig på riktigt samma sätt. Jag tror inte alla uppskattar tonen och ordvalet som osökt får mig att tänka på Götiska förbundets storvulna prisande av fosterlandet i 1800-talets salonger. Men strunt i det. Precis som jag gjort efter Jan Björklunds utspel i Sälen så välkomnar Hoffstedt debatten. Och debatt kommer säkerligen kommunalrådets inspel att ge upphov till. Debatten om vårt framtida försvar, och försvaret på Gotland, har kommit sent – men bättre sent än att den aldrig blir av.

Jag tror inte jag gissar fel om jag säger att en förkrossande majoritet av moderaterna på Gotland vill att vi ska ha militär fast stationerad på ön. Jag tror inte heller jag gissar fel om jag säger att majoriteten av Gotlands befolkning, oavsett partifärg, delar denna uppfattning även om det finns högljudda motståndare till allt vad försvar heter. Gotlands Folkblad lever i sin värd i självvald isolering där man vägrar lyfta blicken från fastlagda partidoktriner. Men nog blev Folkbladets chefredaktör lite orolig när en partikoryfé som Björn von Sydow ställer krav på ett starkare försvar?

Att vi som bor på Gotland, mitt i Östersjön, vill ha ett försvar på ön borde inte göra någon förvånad än mindre upprörd. Under den debatt som varit de senaste veckorna har jag fått många åsikter från människor som bor på fastlandet och delar vår gotländska uppfattning om att Gotland är värt att försvara.

Det är bra att fler gotlänningar ger sig in i försvarsdebatten och det är bra att Gustaf Hoffstedt nu blir en av dessa. Det är bra att han ser de risker utvecklingen i Ryssland kan föra med sig.
Hoffstedt är drastisk och mycket målande i sin beskrivning. Men jag är inte beredd att helt ställa upp på beskrivningen hur illa ställt det är med försvarsförmågan på Gotland. Det är illa, men helt utan försvar är vi inte. Vi har kvar flygvapnets utpost och vi har ett modernt hemvärn som blir allt mer effektivt och bättre utrustat. Det finns möjligheter att tillföra kapacitet till Gotland i ett skarpt läge. Men nu är min uppfattning, och har alltid varit, att vi ska ha militär stationerad på Gotland. Det är en försäkring som vi behöver och det är en politisk signal till omvärlden.
Försvarsministerns tankar om bataljonstridsgrupper med olika vapenslagsförmågor kombinerade ser jag som en positiv utveckling av det svenska försvaret. Och jag vill gärna se en sådan bataljonstridsgrupp fast stationerad på Gotland.

Kanske kan man till sist hoppas att Gustaf Hoffstedt, för att fullborda sin försvarsentusiasm, nu också inser riskerna den planerade Nord Stream-ledningen i Östersjön för med sig. Och därmed också Gotlands kommuns beslut att upplåta hamnen i Slite till ryska statens dotterbolag som ett rejält misstag?

ROLF K NILSSON

Inga kommentarer: