fredag, februari 27, 2009

Stridsvagnar och "rysshat"

Har inte hat tid skriva på ett tag. Men det betyder inte att saker och ting står stilla. Tvärt om. Det händer saker överallt.

Fick iväg ett pressmeddelande om arméinspektörens stridsvagnsrapport. Såväl GA som GT och Radio Gotland fick den. Bara GT publicerade - några rader.

Här är pressmeddelandet i sin helhet:

"- Bra förslag från arméinspektören när det gäller Gotland! Det säger Rolf K Nilsson (M), gotländsk riksdagsledamot och ledamot av försvarsutskottet, i en kommentar till arméinspektörens stridsvagnsrapport som föreslår en förhandslagring av 14 stridsvagnar på Gotland.

Arméinspektören Berndt Grundevik har kommit med sin rapport om stridsvagnens framtid i Sverige. I rapporten som beskriver stridsvagnens förträfflighet på en rad områden finns ett antal rekommendationer, bland annat att: ”Förhandslagra ett kompani om 14 stridsvagnar på Gotland.”

- Jag tycker det är ett bra förslag, även om det kunde varit ännu bättre, säger Rolf K Nilsson. Men det är en markering att placera ett stridsvagnskompani på Gotland som kan bemannas på mycket kort tid. Hur det ska gå till får vi förhoppningsvis höra mer om längre fram. Men det finns många möjligheter.

- Det är mycket siffror och detaljer i rapporten men förslaget att behålla minst 84 stridsvagnar i tre tunga mekaniserade bataljoner låter i mina öron bra. Det skulle innebära att man kan organisera två stridsvagnskompanier per bataljon. De kvarvarande 35 stridsvagn 122 vill arméinspektören behålla som en nationell reserv, och det är väl klokt."

Det finns säkerligen anledning att återkomma till rapporten.


Socialdemokraterna Wera Svensson fortsätter jaga mig för att jag är kritisk till den nuvarande regimen i Ryssland. Fick in mitt svar på GT/Folkbladets sida. Och här är det svaret:

"Nya höjder av Wera Svensson
Bästa Wera Svensson (s). Du har en förmåga att blanda ihop fakta med egna fördomar och rena lögner. Två lögner i Ditt senaste inlägg; centern öppnar inte för nya kärnkraftverk (vilket Du påstår), man öppnar för att de befintliga ska kunna ersättas. Skulle jag inte ha några tveksamheter när det gäller Vietnamkriget? Läs vad jag skrev!
Det är inte mycket Du har att komma med när Du försöker förtydliga de grumliga avsikter Du anklagar mig för att ha. Jag tycker det var rätt att få bort Saddam Hussein, jag tycker det är olyckligt att Vietnam fortfarande är en kommunistisk diktatur och jag är avvaktande och, erkännes, misstänksam till den politik som Ryssland under Putin driver.
” Erkänn att USA:s krigsmakt är flera gånger starkare än Rysslands”, skriver Du. Ja, tack och lov!
Du och Dina meddebattanter i Rysslandsfrågan har uppenbarligen svårt att skilja mellan Ryssland, det ryska folket, den ryska kulturen och den ryska regim som styr landet. Ett folk är inte alltid ett med sin regering eller med sina styrespersoner. Ryssland och framför allt ryssarna är värda en annan regim.
När Du anklagar mig för rysskräck har Du rätt. Rätt i att jag fruktar vad den ryska regim vi har idag kan åstadkomma i framtiden. Däremot har Du katastrofalt fel när det gäller att jag skylla hysa skräck för ryssar i gemen eller vad Ryssland som ett europeiskt land har att erbjuda på väldigt många områden. Inte minst på det kulturella. Jag har både ryska författare och kompositörer bland mina favoriter. Och ser gärna ett ökat utbyte på det kulturella planet mellan våra länder.
Sedan, Wera Svensson, når Du en ny höjdpunkt i Din argumentering när Du drar in Karl XII i vår diskussion. Tänk om Du grävt lite längre i Dina historiska annaler, både samtida och äldre, då hade Du säkert någonstans i Gotlandspressen hittat att jag hyser sympati för delar av den politik som Valdemar Atterdag förde. Inte att han dödade gotländska bönder, men det hade väl passat bra in i den skräckbild Du så gärna vill måla upp av mig, men för att han lyckades återförena det danska riket. Och går vi ännu längre tillbaka så är jag anhängare av den danska versionen av Gutesagan. Det vill säga att Thjelvar kom från Danmark och att hans fader gick under namnet Gute Skåning. Hu!

Rolf K Nilsson"

Nu hoppas jag denna diskussion är slut. Men man vet ju aldrig.

Inga kommentarer: