måndag, april 20, 2009

Kandiderar inte för omval

Efter mitt ”tillkännagivande” på Gotlandsmoderaternas länsförbundsstämma i lördags har nu media hittat att jag inte ställer upp för omval till Riksdagen.
GA ringde upp mig igår och ställde frågor efter att ha läst denna blogg. Radio Gotland har kört nyheten från texten i GA.
Intressant för media är varför jag inte ställer upp igen och vad jag ska göra sen.
Skälen återkommer jag till vid ett senare tillfälle. Det är inte en orsak, det är flera faktorer tillsammans som gjort att jag kommit fram till beslutet. Det har fått mogna under ett antal månader och i påskhelgen fattade jag mitt beslut.

Men det är nästan ett och ett halvt år kvar av mandatperioden. Många månader kvar i riksdagen, med möten med diskussioner och många beslut att fatta.
För egen del känns det skönt att ha fattat ett beslut som gnagt på mig några månader och att jag nu fullt ut kan koncentrera mig på riksdagsarbetet. Nu börjar försvarsutskottets arbete med försvarets inriktningsproposition och den 15 juni ska pliktutredningen lägga sitt betänkande. Vi närmar oss också starkt Europavalet. Ett val som det tyvärr finns ett lågt intresse kring. Många befarar lägsta valdeltagandet någonsin.
Här gäller det för alla politiskt aktiva och intresserade att se till att mobilisera släkt, vänner och tillfälliga bekanta att gå och rösta.
Europavalet får inte bli ett val där politiska extremister ser en möjlighet att bli valda eftersom så få deltar i valet.
För moderat del kan valet bli en succé. Med de opinionssiffror som råder idag så finns det en extra motivering att lägga in en extra växel. Moderaterna största parti i Europavalet skulle få en stark symbolisk betydelse.