söndag, maj 10, 2009

”Helgalna konspirationsteorier”

Egentligen borde jag inte bli förvånad. Som aktiv i politiken i snart 40 år och som journalist i över 25 borde det inte vara så mycket som förvånar. Men ändå – så finns det händelser och aktioner som förvånar – mycket.
Jag blev väldigt förvånad när jag såg TV8 med Lars Adaktusson som tog upp ett uttalande från vänsterriksdagsmannen Egon Frid där han på sin hemsida berättar att han anslutit sig till en internationell rörelse som inte tror att de båda tornen som utgjorde World Trade Center i New York skulle ha raserats på grund av de flygplan som körde in i dem. Istället är det USA och Israel som ligger bakom.

Egon Frid skriver: ”… ledde mig vidare till att bli första svenska riksdagsledamot och politiker som officiellt vill veta sanningen om 9/11. Min nyfikenhet har ännu en gång lett mig till nya vägar och råga på allt så har jag fått nya teorier om vad som verkligen hände 9/11… jag tagit ställning för att det kan finnas en annan förklaring till vad som hände 9/11.”

Det finns alltså ett internationellt upprop som Egon Frid har anslutit sig till. Och det kommer väl knappast som en överraskning att det återfinns en hel del folk på vänsterkanten, populister och andra i mina ögon politiskt tveksamma existenser som ansluter sig till detta upprop.

Sigmund Freud lär vid något tillfälle ha konstaterat att ibland är ”en cigarr en cigarr”. Nu finns det de som aldrig vill acceptera detta. Det som det finns överväldigande bevis för håller inte, eftersom det inte passar in i betraktarens syn på hur saker och ting borde vara.

Att tro att USA och Israel låg bakom händelserna den 11 september 2001 är i mitt tycke absurt. Det finns de grupper som vill se att allt ont i världen ska kunna spåras till USA och till Israel. Personligen har jag en annan uppfattning eftersom såväl USA som Israel står som för mig för något i grunden positivt.

Det finns ett utbrett USA-hat och ett minst lika utbrett Israel-hat runt om i världen. Intressant är att olika grupper som annars står emot varandra kan hitta gemensamma intressen i dessa två hatgrupper. För såväl den rödaste kommunist som den brunaste nazist står USA och Israel för två företeelser som man hatar mer än något annat. USA som en smältdegel för olika raser, religioner och kulturer med en mycket långtgående marknadsekonomi kan få både kommunister och nazister att gå i takt. Blandar vi sedan in Israel, som står USA nära, i sammanhanget hittar vi också muslimska grupper och länder som ser det som sin plikt att förgöra, förstöra och misskreditera allt som har med staten Israel att göra, och alla som stödjer Israel. Anti-sionism och anti-semitism blir en grå sammanblandning och resulterar ofta i samma sak.

När man ger sig in i ett sammanhang som vill utpeka USA och Israel som roten till allt ont i världen får man vara beredd att dela den politiska bädden med existenser som man annars drar sig för att beblandas med.

Egon Frid som jag i dubbel bemärkelse upplevt som en nykter person (mannen är nykterist) har tagit ett märkligt och i mitt tycke synnerligen klandervärt ställningstagande när han anslutit sig till detta konspirationsupprop.

Det finns anledning att citera vänsterpartiets informationschef Jenny Lindahl som kallar uppropet för ”Helgalna konspirationsteorier”. För en gångs skull håller jag med Jenny Lindahl.