lördag, september 18, 2010

Jag har fått ett hatmail

Har fått mitt första hatmail som riksdagsledamot. Kom den 17 september på kvällen. Kom dessutom från en bekant som jag aldrig diskuterat politik med och som jag betraktade åtminstone som vänligt sinnad mot min person, med reservation för att vi kanske inte delade politisk uppfattning.

Jag fick i alla fall veta att jag är okunnig, idiotisk, barnslig och äcklig, bland annat. Riktigt vad som föranledde detta påhopp vet jag inte. Men jag kopplar det till en lätt animerad diskussion på facebook där jag likställde kommunism med nazism. Jag tycker inte om att man fördömer
Sverigedemokraterna och samtidigt jollrar med kommunisterna i vänsterpartiet. För mig är kommunism och nazism samma andas barn. Hitler och Stalin lika illa. Jag tar avstånd från Sverigedemokraterna och jag tar avstånd från vänsterpartiet. Men det är uppenbarligen mycket provocerande för vissa element att ha denna uppfattning.

Ett inlägg i FB-diskussionen som reagerade på att jag kopplade ihop nazism och kommunism som samma onda företeelse tyckte att man kunde inte jämföra ”utrotande av judar” med ”utrotandet av överklassen”. Varför denna iver att utrota?

Som exempel på kommunismen brott tog jag upp massvältningarna i Ukraina, Gulag, Berlinmuren, förföljelse av olika religiösa trosinriktningar mm. För detta är jag okunnig, idiotisk, barnslig och äcklig. OK, om det är definitionen för att stå för dessa åsikter då är jag väl det. Och extremt stolt över att vara det.